Przedstawię Ci 5 najważniejszych pytań, jakie musisz sobie zadać prowadząc firmę i zatrudniając pracowników, a dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Są to pytania, które warto sobie postawić. Bycie pracodawcą to duża odpowiedzialność! Jako pracodawca kierujesz i zlecasz pracę swoim podwładnym i to na Tobie spoczywa odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo.
#1 Czemu muszę się tym zająć?
Jeśli jesteś pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy, czyli zatrudniasz chociaż jednego pracownika, to masz swoje obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, i niestety nie możesz z nich zrezygnować. Te obowiązki wynikają z Kodeksu Pracy, który w art. 207 wprost stwierdza, że to pracodawca jest odpowiedzialny za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie.
W polskim prawie najważniejszym aktem prawnym jest Konstytucja i to w niej znajdziesz zapisy informujące o tym, że każdemu pracownikowi należą się bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Ponadto są tam również zapisy informujące o tym, że to Państwo Polskie sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów BHP w zakładach pracy. W jaki sposób? Zadanie to wykonują powołane instytucje państwowe takie jak Państwowa Inspekcja Pracy oraz Państwowa Inspekcja Sanitarna, których zadaniem jest kontrolowanie przedsiębiorców w zakresie wywiązywania się z ich obowiązków.
Ale kontrole to nie wszystko! Twoim podstawowym zadaniem w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy jest zabezpieczenie swoich pracowników przed wypadkami przy pracy czy chorobami zawodowymi. Jest to bardzo ważne zadanie, gdyż wystąpienie wypadków czy chorób zawodowych niesie ze sobą ogromne koszty finansowe, organizacyjne i społeczne.
Załóżmy, że w Twojej firmie zdarzył się wypadek przy pracy. Jego konsekwencją jest przede wszystkim nieobecność w firmie pracownika – czasami jednego, a czasami kilku. Ktoś inny musi wykonać ich zadania, a terminy gonią. Kolejnym wyzwaniem organizacyjnym jest powołanie zespołu powypadkowego, który zbada przyczyny wypadku i sporządzi odpowiednią dokumentację. To również koszty finansowe. Do tego wszystkiego dochodzi czasowe wstrzymanie pracy w miejscu wypadku. Jest to konieczne, by Twój zespół powypadkowy, a w niektórych przypadkach również Państwowa Inspekcja Pracy i Prokuratura, mogły dokonać oględzin miejsca zdarzenia w celu ustalenia przyczyn wypadku.
Jak widzisz mogą się pojawić przed Tobą duże obciążenia, więc lepiej zapobiegać zawczasu niż później gasić pożary.
#2 Nie wiem od czego zacząć?
Zadań z zakresu BHP jest wiele i pojawiają się od momentu zatrudniania pierwszego pracownika. Oczywiście nie wymagam od Ciebie abyś został specjalistą w tym zakresie, ale chcę abyś miał zrealizowane podstawy. Tematy takie jak szkolenia BHP, Oceny ryzyka zawodowego, środki ochrony indywidualnej czy odzież wydają się być dużym wyzwaniem, ale chcę Cię uspokoić. Tak naprawdę, przy systematycznym podejściu, nie ma wiele pracy.
Jeśli zastanawiasz się od czego zacząć to zapraszam Cię do pobrania mojego bezpłatnego poradnika: „10 zadań BHP, które poprawią bezpieczeństwo Twoich pracowników”. Możesz go pobrać Tutaj. Znajdziesz w min podstawową listę rzeczy, o które musisz zadbać w swojej firmie. Poradnik ten to skrócony fragment mojej książki, która się niebawem ukaże. Będzie to praktyczny poradnik dla przedsiębiorców, którzy szukają informacji jak zadbać o BHP w swojej firmie. Poinformuję Cię jak już będzie gotowy!
#3 Jak znaleźć na to czas?
Sprostanie wszystkim zadaniom jakie stawiają przed Tobą przepisy w zakresie BHP wydaje się być czasochłonne. Chciałbym Cię jednak uspokoić. Tak naprawdę nie jest tego dużo, a jeśli podejdzie do tego systematycznie to realizacja okaże się bardzo łatwa. Pamiętaj by realizować poszczególne zadania wtedy gdy jest to wymagane.
Jeśli zatrudniasz pracownika na zupełnie nowe stanowisko, to możesz np. sporządzić ocenę ryzyka wcześniej, tak by była gotowa, gdy pracownik pojawi się na stanowisku. Jest to dużo lepsze podejście niż robienie potem wszystkiego na raz, z Inspekcją na karku.
Pamiętaj również, że jeśli mimo wszystko nie jesteś w stanie wygospodarować czasu na właściwą i terminową realizację BHP to możesz ją zlecić. Nasi specjaliści mogą Ci pomóc w realizacji szkoleń czy niezbędnej dokumentacji. Po prostu skontaktuj się z nami Tutaj.
#4 Ile to kosztuje?
Koszty BHP w firmie ponosisz Ty, tak jak całego Twojego przedsięwzięcia biznesowego. Ale czy są one tak duże, że Twój budżet to odczuje. Spokojnie – to nie są duże wydatki, zwłaszcza, że dużą część możesz wykonać sam. Nawet gdybyś chciał zlecić części zadań na zewnątrz to nie są to wysokie koszty.
Na naszej stronie znajdziesz cennik. Zawiera on najważniejsze pozycje z zakresu BHP i PPOŻ po zapoznaniu się, z którym sam stwierdzisz, że koszty nie są wysokie. Możesz skorzystać z usług naszej firmy w każdym momencie. Wystarczy, że zostawisz kontakt Tutaj, a my zajmiemy się całą resztą.
#5 Co się stanie jeśli się tym nie zajmę?
Realizacja zagadnień z zakresu BHP to Twój obowiązek prawny. Sam spotkałem się swego czasu z przedsiębiorcą, który wyszedł z założenia, że skoro prowadzi swoją firmę od 12 lat, ale dotychczas nie miał kontroli to nie widzi potrzeby robienia czegokolwiek w tym zakresie. Czy to dobre podejście? Nie koniecznie! Faktem jest, że nie ponosi kosztów związanych z wykonywaniem szkoleń czy nie poświęca czasu na sporządzanie niezbędnej dokumentacji. Ale czy może spać spokojnie, wiedząc, że w przypadku kontroli nie ma nic!? Takie podejście
jest bardzo krótko wzroczne.
W przypadku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, która wykaże braki, musisz liczyć się z koniecznością ich uzupełnienia w wyznaczonym przez inspektora terminie, więc nie ominie Cię wykonanie wszystkiego co potrzebne, a koszty skumulują się w bardzo krótkim czasie. Ponadto przy dużych naruszeniach przepisów może być na Ciebie nałożony mandat w wysokości od 1000 do 30000zł lub skierowanie sprawy do Sądu.
Niestety, może być jeszcze gorzej. Jeśli w Twojej firmie zdarzyłby się wypadek to możesz zostać pociągnięty do odpowiedzialności z art. 220 Kodeksu Karnego, w którym przewidziano karę za niedopełnienie obowiązków w zakresie BHP i przez to narażenie życia lub zdrowia pracowników, do trzech lat pozbawienia wolności. Jest to nie porównywalna cena jaką musiałbyś zapłacić w stosunku do kosztów finansowych i czasowych przy systematycznym realizowania zadań.
Podsumowanie
Jak widzisz odpowiedzialność spoczywająca na Tobie jest duża, a i konsekwencje niedopilnowania spraw mogą być poważne. To od ciebie zależy czy pójdziesz właściwą drogą i zrobisz wszystko co możesz by Twoi pracownicy byli bezpieczni. W tym miejscu zachęcam Cię do pobrania mojego darmowego poradnika na temat podstawowych zadań jakie musisz wykonać w zakresie BHP. Znajdziesz tam porady i wyjaśnienia wraz z zadaniami do wykonania. Ten darmowy poradnik wprowadzi Cię w podstawowe zagadnienia w zakresie bezpieczeństwa. Możesz go pobrać Tutaj.
Zapraszam.
2 thoughts on “#5 najważniejszych pytań o BHP”
Czy w takim razie pracodawca, który zatrudnia poniżej 100 pracowników i nie ma szkolenia dla pracodawców pełniących obowiązków służby bhp, musi zatrudnić kogoś do pełnienia służby bhp lub podpisać umowę z firmą zewnętrzna?
Cześć! Pracodawca zatrudniający do 100 pracowników i nie posiadający szkolenia dla pracodawców pełniących obowiązki służby BHP powierza wykonywanie zadań służby BHP pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Pracownik taki powinien spełniać wymogi kwalifikacyjne dla pracowników służby BHP oraz mieć ukończone szkolenie w dziedzinie BHP dla pracowników tej służby.
Pracodawca – w przypadku braku kompetentnych pracowników – może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy. Pamiętaj, że pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, o którym mowa w § 1, a także specjalista spoza zakładu pracy powinien spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby (art. 23711 § 2 k.p.).
Pozdrawiam